13 sierpnia 2017

Niesamowita galeria

Prawda jest taka, że kiedy pisałem biograficzną książkę w latach 2011 – 2012 pt. „Kapitulna 64”, obejmującą dzieje mojej rodziny i moje do 1970 roku, brat mój Wojciech, podarował mi czarnobiałą kliszę fotograficzną ze zdjęciami obiektów i terenów w najbliższej nam okolicy, tzn. tych do torów kolejowych, a mianowicie: Kokoszki, Piszczkowa, Świechu i Bularki, a może i Lisku. 

Nie skorzystałem wtedy, bo zdjęcia dotyczyły początku lat 80-tych ubiegłego wieku, choć przez te 10 lat mało co się zmieniło. W tym roku wróciłem do tej kliszy, a mając możliwość skopiowania negatywów bezpośrednio na komputer, mam ten cały materiał. Po raz kolejny wróciły wspomnienia dziecięcych i młodzieńczych lat spędzonych w rodzinnym Włocławku. Pojawiły się obrazy ulic, tak często przemierzanych pieszo i na rowerze. Wszędzie tam mieszkała rodzina, znajomi i koleżanki, i koledzy ze szkoły podstawowej, a i średniej również.
            Z przedstawionych poniżej zdjęć nie ma odbitek i nie były jeszcze nigdzie publikowane. Próbowałem z pamięci wydobyć obrazy tamtego Włocławka i dopasować je do przedstawionych poniżej zdjęć. Nie we wszystkich przypadkach to mi się udało, dlatego proszę zainteresowane osoby, aby mi pomogły, a rozpoznane - ewentualnie potwierdziły. Na zdjęciach widać przede wszystkim ubóstwo przecież nie tak odległego jeszcze okresu. Do tej pory we Włocławku są jeszcze takie enklawy, podobne tym na zdjęciach i to nawet w centrum miasta. Gdy tam bywam, widzę to, ale to przecież jest ciągle mój Włocławek, moje rodzinne miasto.
            Zdjęcia ponumerowałem. Numeracja i opis do zdjęcia jest pod zdjęciem. Numeracja jest również wg kolejności wykonanych zdjęć na kliszy, co może być pomocne do rozpoznania, przypuszczając, że zdjęcia były robione w jakimś ciągu, choć zapewne nie jednego dnia.

            Zdjęcia są własnością naszej rodziny i bardzo proszę nie wykorzystywać ich bez zgody właścicieli. 


Zdjęcie 1


Zdjęcie 2. To ulica, po której jeździły autobusy, bo jest widoczny przystanek autobusowy. Takie domy, jak na pierwszym planie, kojarzę z ulicą Długą (wtedy Janka Krasickiego). Dalej widoczna jest kamienica z ozdobnym frontem i balkonem, którą przedstawiam na następnym zdjęciu.


Zdjęcie 3


Zdjęcie 4. 


Zdjęcie 5. Może to kapliczka na ulicy Chłodnej?


Zdjęcie 6. 



Zdjęcie 7. Z lewej strony zdjęcia widoczny fragment wysokiej budowli. Może to kościół św. Stanisława na ul. Wiejskiej?


Zdjęcie 8. To jest z pewnością ulica Pusta (Marcina Kasprzaka). Widoczny po lewej stronie dom (Pusta 7), to rodzinny dom mojego ojca Zenona Stawickiego. Mieszkał z rodzicami i rodzeństwem z drugiej strony budynku. Teraz wygląda zupełnie inaczej.


Zdjęcie 9. W głębi widać kopułę kościoła św. Stanisława i nowy blok prawdopodobnie przy ulicy Wiejskiej. Nie rozpoznaję ulicy. Może Mokra albo Sucha, a może Kolska?


Zdjęcie 10. To jest początek ulicy Wiejskiej przy Chłodnej. Na tabliczce wyraźnie widać napis - F. Dzierżyńskiego. Przedstawiony budynek po prawej stronie, jeszcze do niedawna wyglądał tak samo jak na zdjęciu.  Obecnie jest zmodernizowany i nie do rozpoznania. Czy był wyburzony, czy stare mury pozostały?


Zdjęcie 11. To wyjątkowe zdjęcie, bo wykonane z nieistniejącego już wiaduktu nad torami, do przejścia dla pieszych. Ile razy ja przez ten wiadukt przechodziłem? Z prawej strony jest ulica Spasowskiego (wtedy), przechodząca w ulicę Miłą. Po lewej stronie jest stary, parterowy budynek i furtka. W głębi, w drugim wejściu, mieszkał brat mojej babci, Konstanty Gryczewski, z żoną Heleną. Po śmierci żony wujek Kostek, już w podeszłym wieku, przez wiele godzin  w ciągu dnia wystawał przy tej furtce. Wzrok miał na tyle dobry, że gdy schodziłem z wiaduktu, zawsze mnie zauważył. Trzeba było podejść i porozmawiać. Gdy mnie nie widział, też podchodziłem na chwilę. Ten budynek jest pokazany w zbliżeniu na następnym zdjęciu. To koniec ulicy Chłodnej. 


Zdjęcie 12. To jest zbliżenie ze zdjęcia 11. Dom Konstantego Gryczewskiego.


Zdjęcie 13. W dali widoczny młyn na ulicy Toruńskiej.


Zdjęcie 14. To z pewnością ulica Miła i budynek piekarni.


Zdjęcie 15. 

Uzupełnienie do zdjęcia 15  27 sierpnia 2017 r.  Zdjęcia obecnego wyglądu budynku przysłał Kazimierz  z Włocławka. Dziękuję. To budynek na rogu ul. Chłodnej i ul. Kapitulnej.








Zdjęcie 16. To jest ulica Wilcza na Piszczkowie. Widoczny numer domu 2 A. Za nim jest dom nr 2, widoczny na następnym zdjęciu, i jest to rodzinny dom mojej mamy i rodziny Kostrzewów. 


Zdjęcie 17. Ulica Wilcza 2. Dom obecnie nie istnieje. To dom moich dziadków Kostrzewów. W dzieciństwie i młodości bardzo często tam bywałem, a po śmierci dziadków nawet w nim przygotowywałem się do matury (1970 rok).



6 komentarzy:

  1. tak to wszystko kiedys wygladalo

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdjęcie 2 i 3 to napewno ulica Chłodna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za rozpoznanie ulicy na zdjęciu 2 i 3. Jeśli to na pewno, to przyjmuję do wiadomości. Nie pamiętam, aby ulicą Chłodną jeździły autobusy. Jest przystanek. Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Panie Bolesławie uprzejmie proszę o kontakt na maila lub telefon 508083 398.
    Zbigniew

    OdpowiedzUsuń

Proszę o tematyczne, nie obraźliwe i kulturalne komentarze.