30 marca 2020

Zdrowie jest najważniejsze?


To zdjęcie, zrobione równo rok temu, kiedy jeszcze nikt nawet nie pomyślał o zarazie, jaka na nas niespodziewanie spadnie i wyrządzi tyle szkody, czekało w komórce na okazję, żeby je wykorzystać. Właściwie to można było ustosunkować się do niego i bez okazji, bo sytuacja jest wyjątkowa. Żyjemy długo i tylko z tego się cieszyć. Na klepsydrach 4 x 91 lat, 86 lat i 79. Można pogratulować. Mając te liczby na uwadze, mi pozostało jeszcze 9 lat w tym najniższym wymiarze, kiedy z tym światem będę się żegnał. Mając jednak na uwadze aktualny wiek mojego ojca, jeszcze zostało mi 26 lat. Co tu robić?
            W Psalmie 90,10 czytamy:


„Miarą naszego życia jest lat siedemdziesiąt,
Osiemdziesiąt, gdy jesteśmy mocni.”
           
Osoby, które wspominam na klepsydrach, wg psalmu w swoim wieku wykazali się mocarzami.
            Kiedy składamy sobie życzenia urodzinowe, czy imieninowe, najczęściej życzymy sobie zdrowia i to powtarzając wielokrotnie. No bo zdrowie jest bardzo ważne. Jak jest zdrowie, to człowiek jeszcze może dużo zrobić i nie być przynajmniej ciężarem dla innych. Podczas tej pandemii koronawirusa mamy okazję usłyszeć, szczególnie z Włoch i Hiszpanii, jak ważne jest ludzkie zdrowie i ile warte jest ludzkie życie. Dla chorych, którzy podłapali koronawirusa, a mają ukończone 60 lat życia, może zabraknąć i brakuje respiratorów. Covid - 19 zbiera ogromne żniwo. Służby zdrowia państw – na granicy niewydolności. Zupełny brak pomocy ze strony instytucji Unii Europejskiej. Pomoc dla Włoch z Chin, Kuby, Rosji i ostatnio z Polski w postaci personelu lekarskiego. Przestawianie produkcji na płyny odkażające, respiratory, ubiory ochronne. Kto tylko może, szyje maseczki na twarz.
            Media żyją pandemią, podając co rusz to drastyczniejsze statystyki z Europy. W Chinach, Korei Południowej – zaraza została już opanowana. Są sporadyczne zachorowania. Namnożyło się teorii spiskowych.
            Namnożyło się też znawców przyczyn i skutków tej choroby. Na Facebooku chodzi opinia, z którą nie można się nie zgodzić, mając na uwadze to, co ostatnio w świecie się działo, choć trudno przyjąć do wiadomości, że ludzkość dostała tę chorobę, bo na to zasługiwała. Podaję link, który zaczyna się:

„Ludzkość dostała dokładnie taką chorobę, jakiej potrzebowała…
Przestaliśmy szanować zdrowie, więc choroba uświadomiła nam, że najbardziej powinno nam na Nim zależeć.”

            Stan walki z pandemią, budzi również w Polsce ogromne emocje i obawy. Rząd z prezydentem robią, co mogą, aby zarazę zatrzymać. Trafiło to nieszczęście na kampanię prezydencką w naszym kraju i są głosy, że i koronawirusa próbuje się wykorzystać w tej kampanii. Opozycja walczy o przesunięcie wyborów, kładąc na szalę zdrowie Polaków. Kandydatka z Koalicji Obywatelskiej, pani Małgorzata Kidawa-Błońska, nawet zawiesiła dzisiaj swoją kampanię i zwróciła się z odezwą do wszystkich, w której, miedzy innymi, miała na uwadze troskę o zdrowie obywateli:

„- Dbajcie o swoje rodziny, dbajcie o swoich najbliższych i zostańcie w domu, bo wasze zdrowie i wasze życie jest najważniejsze - powiedziała kandydatka KO o sytuacji, gdyby wybory jednak odbyłyby się 10 maja”.

            Zastanawiałem się już w swoim podeszłym wieku, czy faktycznie dla człowieka wierzącego zdrowie jest najważniejsze, skoro kiedyś tego zdrowia zabraknie, a w perspektywie czeka nas wszystkich śmierć, żebyśmy nie wiem jak życzyli sobie nawzajem zdrowia. Kiedyś ona przyjdzie, a ostatnio przychodzi wyjątkowo szybko, niespodziewanie, pozostawiając dramaty w rodzinach, z którą zmarły nawet nie miał szans się pożegnać.
            Mam na myśli wartości nieprzemijające, których żaden brak zdrowia i śmierć nie zniszczy. Mówi o tym wyraźnie Pan Jezus w Ewangelii, odpowiadając na pytanie, jakie jest najważniejsze przykazanie?:

"Gdy faryzeusze dowiedzieli się, że zamknął usta saduceuszom, zebrali się razem, a jeden z nich, uczony w Prawie, zapytał Go, wystawiając Go na próbę: "Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe?" On mu odpowiedział: "Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie. Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego. Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy".[Mt 22;34-40]

            W tym trudnym dla nas wszystkich okresie pandemii staramy się interesować innymi, nawzajem sobie pomagać. Dzielimy się troską i dobrym słowem. Spontanicznie rozwinął się wolantariat. Mając na uwadze to dobre słowo, od pani Ireny dostałem link z przejmującym kazaniem ojca Dominika Chmielewskiego, jakie wygłosił w małym sanktuarium w Świętej Wodzie. Nie jestem zbyt cierpliwy, aby słuchać tak długich kazań, ale czas ku temu jest najbardziej sposobny i wysłuchałem w niedzielę. Polecam wszystkim. Tym, którzy stracili wiarę i niewierzącym również, a może nawet szczególnie.
            Ksiądz właśnie mówi o zdrowiu i wartościach najważniejszych, ponadczasowych. To są wartości, nad którymi zastanawiałem się w kontekście klasycznych życzeń, ze zdrowiem w tle. Jednak nie zdrowie jest najważniejsze, choć jest ważne.
           
„Pan jest moim pasterzem, nie brak mi niczego. Pozwala mi leżeć na zielonych pastwiskach. Prowadzi mnie nad wody, gdzie mogę odpocząć:  orzeźwia moją duszę. Wiedzie mnie po właściwych ścieżkach przez wzgląd na swoje imię. Chociażbym chodził ciemną doliną, zła się nie ulęknę, bo Ty jesteś ze mną. Twój kij i Twoja laska są tym, co mnie pociesza. Stół dla mnie zastawiasz wobec mych przeciwników; namaszczasz mi głowę olejkiem; mój kielich jest przeobfity. Tak, dobroć i łaska pójdą w ślad za mną przez wszystkie dni mego życia i zamieszkam w domu Pańskim po najdłuższe czasy.”  Ps 23,1-6




3 komentarze:

  1. Co pan za głupoty piszesz. Wybory są najważniejsze. Prawda? Piszesz pan jak panu wygodnie. Najpierw pan chce i ma pan gdzieś ryzyko spotkania się z kostuchą, a teraz zdrowie jest najważniejsze. Więc ja mówię 3xNIE Wybory są najważniejsze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co jest panie Bolek już pan nie chcesz iść na wybory? Wykasowałeś pan artykuł o tym że pan chcesz i nic się nie liczy. To idź pan do komisji będziesz na wyborach cały dzień. Wybory pod nazwą "Oszukać przeznaczenie 5i3/4"

      Usuń
    2. Nie rozumiem, o co chodzi z tym wykasowaniem artykułu. Może coś konkretniej, abym mógł się ustosunkować?

      Usuń

Proszę o tematyczne, nie obraźliwe i kulturalne komentarze.