1 sierpnia 2024

Zgłupiałem na stare lata


Tak się mówi, kiedy zrobi się coś niedorzecznego, nieoczekiwanego, zaskakującego.

            A było to tak.

            Pojechałem do kolegi po miód, bo ma najlepszy w okolicy, a on przy okazji pyta, czy nie chcę pszczół. Dawaj! – powiedziałem i sprawa była załatwiona. Problem powstał od razu, bo nie miałem ula, ani miejsca gdzie go postawić. Ostatecznie mogę przecież postawić ul u kolegi. No i na czym jak na czym, ale na pszczołach to ja zupełnie się nie znam.

            Następnego dnia zadzwonił do mnie kolega pszczelarz z pytaniem, czy się nie rozmyśliłem w sprawie tych pszczół, a ja już miałem kupiony ul i potrzebne akcesoria do pszczelarstwa.

            Moje pszczoły są łagodne. Jeszcze mnie żadna nie użądliła, choć nie zawsze jestem w stroju pszczelarskim. Chyba się na mnie poznały, że to dobry człowiek, albo swojego nie kąsają.

            Jeszcze fachu pszczelarskiego nie nauczyłem się, a już zaraziłem pszczelarstwem rodzinę. Mnie to interesuje, choć zdaję sobie sprawę, że nie jest to łatwo taki ul utrzymać – no, ale miód od swoich pszczół smakuje chyba najlepiej.

            Na dzień dzisiejszy czeka pszczoły przeprowadzka na inne miejsce, gdzie będą miały ogrom przestrzeni i prawie dwieście drzew w sadzie. Może nawet jedna pszczela rodzina nie da rady takiego sadu zapylić, a więc trzeba będzie pomyśleć o pasiece.

            Pszczoły to pożyteczne stworzenia. Tak pożyteczne, że całkiem poważnie mówi się o tym, że jak nie będzie na świecie pszczół, to i nie będzie ludzi.

            To może dlatego w odniesieniu do pszczół, przez szacunek do nich, mówi się, że nie zdychają, tylko umierają.

            No i przygotowuję się do samodzielnego wykonania ula, a może i uli.

            A podest pod ten pierwszy ul już jest zrobiony.




4 komentarze:

  1. Pierwsza moja rada.. Proszę nie przenosić ula!!!! Uczyć się pszczelarstwa od kolegi na jego pasiece. Ja się tak uczyłem 3 lata i dalej wiele się uczę chociaż już u siebie... A co do łagodności pszczół- Młoda, rasowa Matka, a jak pszczelarz jej po 2- ch latach sam nie wymieni, to pszczoły sobie to zrobią... Ale wtedy do ula bez stroju i rękawic nie radzę podchodzić!! I oglądać krok po kroku YTB Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie rady przyjmuję z pokorą i wdzięcznością. Dziękuję.

      Usuń
  2. Pan dr. Rafał Brzeziński jest też pszczelarzem...Na pewno Panu coś może radzić

    OdpowiedzUsuń
  3. "W każdą stronę widok szeroki i przyjemny,a ja jestem tu całkiem szczęśliwy pomimo izolacji,bo zawsze jestem blisko ukochanych pszczół-które,jeśli ktoś jest otwarty na dzieła Wszechmogącego i cuda Wszechmogącego,potrafi nawet pustynię zmienić w raj"-Jan Dzierżon

    "Admiranda tibi levium specfacula rerum"(Patrz z podziwem na to,co ukazuje najmniejsze ze stworzeń)-Wergiliusz

    "Działania wszelkie każdego czasu około pniów tak odbywać,ażeby pszczół nie oburzyć"-Jan Dzierżon

    "Pospolicie za uciekającym tylko psy i pszczoły gonią.W czasie kwitnienia maku najdokuczliwszemi pszczoły się stają.
    Najwyższa Istność przeznaczyła bezsilną pszczołę do zbioru i wyrabiania miodu;który z swej natury wielce przynęca do siebie ludzi i zwierzęta;dla utrwalenia zatem bytu tak użytecznego owada i korzyści z niego,opatrzyły go Nieba podziwiania godną bronią,żądłem pszczolnym powszechnie nazwaną.
    Jeśli pszczoła zostawiła w ranie żądło,jak najprędzej wydusić palcami,poczem ranę wilgocią z ucha,małym palcem dobytą,niustanie przez chwilę nacierać.
    Gdy złe górą bierze,wezwać biegłego doktora.
    Tym powinien być dla pszczół pasiecznik i bartnik,czym jest wylany dla cierpiącej ludzkości uczony doktor."-Sfrymaczony

    "Karm mnie do Św.Jana,a zrobię z ciebie pana"-Jan Dzierżon...Europejczyk.
    Życzę udanego sycenia miodu.
    https://wachtyrz.eu/europejczyk-dzierzon-cz-1/

    OdpowiedzUsuń

Proszę o tematyczne, nie obraźliwe i kulturalne komentarze.