Mk 1, 14-20 Nawracajcie
się i wierzcie w Ewangelię
Słowa Ewangelii według świętego Marka
Gdy Jan został uwięziony, przyszedł Jezus do Galilei i
głosił Ewangelię Bożą. Mówił: «Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże.
Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię».
Przechodząc obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał Szymona i brata Szymonowego Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami. Jezus rzekł do nich: «Pójdźcie za Mną, a sprawię, że się staniecie rybakami ludzi». I natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim.
Idąc nieco dalej, ujrzał Jakuba, syna Zebedeusza i brata jego, Jana, którzy też byli w łodzi i naprawiali sieci. Zaraz ich powołał, a oni zostawili ojca swego, Zebedeusza razem z najemnikami w łodzi i poszli za Nim.
Przechodząc obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał Szymona i brata Szymonowego Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami. Jezus rzekł do nich: «Pójdźcie za Mną, a sprawię, że się staniecie rybakami ludzi». I natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim.
Idąc nieco dalej, ujrzał Jakuba, syna Zebedeusza i brata jego, Jana, którzy też byli w łodzi i naprawiali sieci. Zaraz ich powołał, a oni zostawili ojca swego, Zebedeusza razem z najemnikami w łodzi i poszli za Nim.
Oto słowo Pańskie.
Kazanie
Godzina zbawienia
O. Dariusz Kowalczyk SJ
Jest czas „kronos” i czas „kairos”. Ten pierwszy oznacza przemijanie sekund,
godzin, dni i lat. Ten drugi to czas zbawienia, w którym przychodzi do nas Bóg
i udziela łaski nawrócenia. „Kairos” objawia się w „kronos”. Kiedyś jeden ze
współbraci chodził po kolegium jezuickim i pytał: „Która jest godzina?”. Kiedy
zapytany, patrząc na zegarek, odpowiadał, współbrat krzywił się i pół żartem,
pół serio mówił: „Nie! to jest godzina zbawienia”. Dzisiejsze czytania mówią
właśnie o czasie nawrócenia. Mieszkańcy Niniwy mieli swój czas nawrócenia i
potrafili go wykorzystać. Paweł Apostoł przestrzega wiernych w Koryncie, że
czas jest krótki. Wreszcie sam Jezus woła: „Nawracajcie się i wierzcie w
Ewangelię”. Niekiedy żyjemy w taki sposób, jakbyśmy mieli jeszcze dużo czasu na
zrobienie tego, co powinniśmy zrobić. Przywiązani do naszych grzechów,
odkładamy nawrócenie na później. W ten sposób wystawiamy Boga na próbę. Nie
nasłuchujemy pokornie, czy i co Bóg do nas mówi, ale traktujemy Go, jak gdyby
to On miał nasłuchiwać i dać nam potrzebne łaski wtedy, kiedy nam się zechce na
owe łaski otworzyć. Zapominamy, że to nie my jesteśmy panami „kronos” i
„kairos”, ale Bóg. I być może dopiero po śmierci, stojąc przed miłosiernym Sędzią,
zdamy sobie sprawę, jak wiele razy zlekceważyliśmy dany nam przez Boga czas
zbawienia. I zobaczymy, ile dobra z tego powodu się nie dokonało. Może się
zdarzyć, że Bóg nie tylko wzywa nas do nawrócenia, ale daje nam powołanie,
abyśmy wzywali do nawrócenia innych. Przydarzyło się to Jonaszowi, który
początkowo próbował uciec przed Bogiem, ale ostatecznie poszedł do Niniwy, by
wezwać ją do podjęcia pokuty. Ewangelia opowiada nam natomiast o powołaniu
apostołów: Szymona, Andrzeja, Jakuba, Jana. Ci – inaczej niż Jonasz –
„natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim”, by stać się „rybakami ludzi”. To
„natychmiast” wskazuje na ich gotowość, ale nie na to, że pójście za Chrystusem
było dla nich czymś łatwym. Dopiero po Zesłaniu Ducha Świętego apostołowie stali
się zdolni do wypełnienia powierzonej im misji. Do dzieła ewangelizacji Jezus
powołuje nie tylko księży i osoby zakonne, ale także świeckich wiernych, w tym
małżeństwa i rodziny. Nie przez przypadek Rok Życia Konsekrowanego, który
obchodzimy, jest jednocześnie rokiem, w którym odbędzie się zwyczajny synod
biskupów o rodzinie. Dziś bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy
ewangelizacyjnego świadectwa rodzin, z których będą m.in. powołania kapłańskie
i zakonne.
Czytelnia
25 stycznia
Nawrócenie św. Pawła, Apostoła
Szaweł urodził się w Tarsie w Cylicji (obecnie Turcja) około 5-10 roku po
Chrystusie. Pochodził z żydowskiej rodziny silnie przywiązanej do tradycji.
Byli niewolnikami, którzy zostali wyzwoleni. Szaweł odziedziczył po nich
obywatelstwo rzymskie. Uczył się rzemiosła - tkania płótna namiotowego.
Później przybył do Jerozolimy, aby studiować Torę. Był uczniem Gamaliela (Dz
22, 3). Gorliwość w strzeżeniu tradycji religijnej sprawiła, że mając około
25 lat stał się zdecydowanym przeciwnikiem i prześladowcą Kościoła.
Uczestniczył jako świadek w kamienowaniu św. Szczepana. Około 35 roku z
własnej woli udał się z listami polecającymi do Damaszku (Dz 9, 1n; Ga 1,
15-16), aby tam ścigać chrześcijan. Jak podają Dzieje Apostolskie, u bram
miasta "olśniła go nagle światłość z nieba. A gdy upadł na ziemię,
usłyszał głos: «Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz?» - «Kto jesteś,
Panie?» - powiedział. A On: «Jestem Jezus, którego ty prześladujesz. Wstań i
wejdź do miasta, tam ci powiedzą, co masz czynić» (Dz 9, 3-6).
Po tym nagłym, niespodziewanym i cudownym nawróceniu przyjął chrzest i zmienił imię na Paweł. Po trzech latach pobytu w Damaszku oraz krótkim pobycie w Jerozolimie odbył trzy misyjne podróże: pierwszą - w latach 44-49: Cypr-Galacja, razem z Barnabą i Markiem; drugą w latach 50-53: Filippi-Tesaloniki-Berea-Achaia-Korynt, razem z Tymoteuszem i Sylasem; trzecią w latach 53-58: Efez-Macedonia-Korynt-Jerozolima. Św. Paweł, nazywany Apostołem Narodów, jest autorem 13 listów do gmin chrześcijańskich, włączonych do ksiąg Nowego Testamentu. W Palestynie Paweł został aresztowany i był przesłuchiwany przez prokuratorów Feliksa i Festusa. Dwa lata przebywał w więzieniu w Cezarei. Gdy odwołał się do cesarza, został deportowany drogą morską do Rzymu. Dwa lata przebywał w więzieniu o dość łagodnym regulaminie. Uwolniony, udał się do Efezu, Hiszpanii (prawdopodobnie; jak podaje Klemens, "dotarł do kresu Zachodu", a tak określano tereny Półwyspu Iberyjskiego) i na Kretę. W Efezie albo w Troadzie aresztowano go po raz drugi (64 r.). W Rzymie oczekiwał na zakończenie procesu oraz wyrok. Zginął śmiercią męczeńską przez ścięcie mieczem w tym samym roku co św. Piotr Apostoł (67 r.). W Rzymie w IV wieku szczątki Pawła Apostoła złożono w grobowcu, nad którym wybudowano bazylikę św. Pawła za Murami. Jest patronem licznych zakonów, Awinionu, Berlina, Biecza, Frankfurtu nad Menem, Poznania, Rygi, Rzymu, Saragossy oraz marynarzy, powroźników, tkaczy. W ikonografii św. Paweł przedstawiany jest w długiej tunice i płaszczu. Jego atrybutami są: baranek, koń, kość słoniowa, miecz. http://www.parafiabielawa.pl/ogloszenia,parafialne,131.html |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Proszę o tematyczne, nie obraźliwe i kulturalne komentarze.