26 października 2013

SM, a PRL

                  Co ma wspólnego SM (Spółdzielnia Mieszkaniowa) z PRL (Polska Rzeczpospolita Ludowa)? Ano ma. W Spółdzielni Mieszkaniowej w Bielawie najwięcej ludzi mieszka na osiedlu poświęconym PRLowi. Chociaż obecnie trudno zorientować się, że to właśnie PRLowskie osiedle. Z wyglądu nic na to nie wskazuje, a i jego mieszkańcy, w szczególności dzieci i młodzież, zupełnie nie mają pojęcia, co to za osiedle. Zresztą w całej Bielawie – również. Mieszka się czy idzie na „osiedle”, „osiedle dwudziestopięciolecia”, „dwudziestopięciolecia” lub po prostu na „dwa-pięć”. I ciągle czegoś brakuje. Jeśli dwudziestopięciolecia – to czego? Jeśli już nie PRL, to może warto jeszcze poczekać te dziesięć lat, kiedy będziemy obchodzić dwudziestopięciolecie służby dla Bielawy znanych osób w mieście.
            Postanowiłem zaprotestować przeciwko ogałacaniu osiedla z PRLu i wystosowałem drogą elektroniczną pismo do Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej w Bielawie, jako list otwarty. Otrzymałem nawet szybko odpowiedź, ale już jako list zamknięty – w kopercie, a jakże, a ponieważ byliśmy jeszcze w okresie Bożego Narodzenia, nawet z okolicznościowym znaczkiem.



            Rada Nadzorcza, której przewodniczy pan mgr Ryszard Stelmaszczyk, zadała sobie nawet trud, żeby odnaleźć mój adres. Licząc, że otrzymam odpowiedź poprzez e-mail, mając również na uwadze kryzys ekonomiczny i w związku z tym konieczność oszczędzania nawet na znaczkach pocztowych, rozrzutnością Rady Nadzorczej byłem niemile zaskoczony. Przez chwilę pomyślałem nawet, że w Radzie Nadzorczej nikt nie potrafi wysłać „mejla”, ale to chyba raczej nieprawdopodobne.
            Dlaczego napisałem do Rady Nadzorczej? Otóż dlatego, że ta Grupa, jako przedstawiciel wszystkich Spółdzielców, ma w przedrostku swojej nazwy „nad”, a więc coś ponad, coś więcej. I to „coś” coś znaczy. Tak przynajmniej mi się wydawało. Ale RN SM nie będzie zajmować się PRL. Przy okazji wypomniano mi, że jestem winien.



            No i dalej trwamy w tym „czerwonym skansenie” jak to trafnie wyraził się jeden z internautów. Czy ktoś w Bielawie upomni się jeszcze o prawa osiedla do jego pełnej nazwy?
            No, ale teraz list:




Bolesław Stawicki
Os. Konstytucji 3 Maja.                                                                          Bielawa 24.01.2013 rok

                                        

                                                      LIST OTWARTY


                                                                       Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej
                                                                                              w Bielawie
                                                                   
                                                           
            Wstydliwy problem.
           
            Po przeczytaniu ostatniego Biuletynu Informacyjnego Spółdzielni Mieszkaniowej w Bielawie „Informacje Spółdzielcy”, zamierzałem wypowiedzieć się w sprawie wstydliwego problemu, jakim jest nazywanie osiedla XXV-Lecia PRL, w którego blokach mieszka zdecydowana większość członków naszej Spółdzielni, skrótowo – osiedle XXV-lecia. Myślałem, żeby napisać o tym do Pani Redaktor wspomnianego wydania, która redagując Pismo wydane w tak wielkim nakładzie 4700 egzemplarzy, i która być może tylko zapominała dodawać tego drobnego szczegółu, jakim jest „PRL”, ale nie załączyła swojego adresu. Można było napisać do Pana Prezesa Spółdzielni, lecz obawiam się, że moją wypowiedź zignoruje, uznając, że to sprawa Urzędu Miasta a nie Spółdzielni. Czy na pewno?
            Na stronie 2 wspomnianego biuletynu Spółdzielni w informacji pod tytułem „Z prac Zarządu SM” „os. XXV-lecia” występuje 7 razy. Na stronie 9, w bardzo krótkiej tekstowej wzmiance os. „XXV-lecia” występuje aż 3 razy. Sielankowy nastrój z osiedlem XXV-lecia w tle, przebija się na stronie 7 przy okazji obchodów jubileuszu SM w Bielawie:
            „Następnego dnia popisy młodzieży, nie tylko tej, która pojawiła się w piątek na scenie, lecz wielu innych uczestników zajęć prowadzonych w SCK można było podziwiać podczas festynu na os. XXV-lecia. Piątkowe niebo było pełne deszczu, ale w sobotę wypogodziło się i dzięki temu festyn mogły oglądać setki ludzi.”
            Dlaczego wstydzimy się używać pełnej nazwy tak wspaniałego osiedla, należącego do jednej z najlepszych, a może i najlepszej spółdzielni w Polsce? Można też zadać sobie pytanie: XXV-lecia – czego? Taki skrót, występuje nie tylko we wspomnianym biuletynie Spółdzielni. Takiemu spłaszczaniu historii, jaka by nie była, ulegają już teraz wszyscy w Bielawie. Na listach, w Wiadomościach Bielawskich, w adresach, w publikacjach, na afiszach, w reklamach, na bilbordach, w gazetkach z marketów – PRL-u już nie uświadczysz. Został wymazany. Może pozostał jeszcze we wdzięcznej pamięci szczególnie tych, którym PRL dało możliwość załapania się na eksponowane stanowiska. Może kołacze się jeszcze w ich głowach hasło „Komuno wróć”. Ale póki co, należało by po komunie posprzątać. Ale, kto ma to zrobić, skoro za to sprzątanie musieliby zapłacić niczemu niewinni ludzie z osiedla XXV-lecia PRL?
            Był czas, przez całe dziesięć lat, gdy można było wymienić dokumenty bez opłat. Zabrakło wyobraźni i zwykłej dziejowej uczciwości ówczesnym władzom Bielawy, aby ten problem załatwić. Potem było beznadziejnie przeprowadzone referendum w Bielawie, w którym przede wszystkim kładziono nacisk na koszty, jakie poniosą z tego tytułu mieszkańcy. Zresztą nikogo ono do niczego nie zobowiązywało, a radni naszego miasta znów niechlubnie stanęli na wysokości zadania i opowiedzieli się za PRL-em.
            Skoro już ten PRL w Bielawie jest, to chyba nie ma co się tego wstydzić i pisać, tak jak powinno być. Piszę to, dlatego, bo Pani Redaktor jakby zabrakło konsekwencji w redagowaniu tekstów. Na stronie 3 Biuletynu jest napisane:
            „Bardzo dużo wykonano w zakresie modernizacji terenów zielonych, ponieważ wykonano nowe nasadzenia wraz z realizacją małej architektury w rejonie 19 budynków na osiedlu 25-lecia, Włókniarzy i Konstytucji 3 Maja za kwotę ponad 750 tys. złotych”.
            Może należało napisać tylko „Konstytucji”? Po co pisać, „3 Maja”, skoro nie pisze się „PRL”. Jakoś te sprawy, zbiegiem okoliczności, również mnie dotyczą. Mieszkałem na osiedlu XXV-lecia (PRL), a teraz mieszkam na osiedlu Konstytucji (3 Maja).
            Może Rada Nadzorcza MOJEJ Spółdzielni po otrzymaniu listu zignoruje moją troskę o dobre imię miasta. Uważam jednak, że mam prawo zasygnalizować ten temat Radzie Nadzorczej, licząc, że znajdzie się w niej więcej niż jeden patriota, którego znam osobiście, by ten temat podjąć i prawie XXV-letnie PRL-owskie trupy wreszcie zostały bezpowrotnie zakopane.         
            Do napisania tego listu dodał mi odwagi pierwszy numer Biuletynu Patriotycznego Ziemi Dzierżoniowskiej - „Głos Wolnych Polaków”. W artykule „Od Botwina po Nowotkę” w cyklu „place, ulice, tablice...”.
           
            Może mój skromny głos dodany do wspomnianego artykułu obudzi sumienia naszych decydentów i pozwolą oni na to, byśmy godnie mogli żyć w godnym mieście – bez PRL-u.


                                                                                                           Bolesław Stawicki

            Mój znajomy patriota w Radzie Nadzorczej został przegłosowany, jeśli głosowanie na temat mojego listu w ogóle było.





       Ostatnim, który publicznie nazywał nasze słynne osiedle tak, jak powinno się je nazywać, był ksiądz Damian Mroczkowski. Jeżeli słyszeliśmy w kościele ogłoszenia dotyczące kolędy, to było wiadomo, o jakie osiedle chodzi. Nie można było wtedy pomylić osiedla XXVlecia PRL z osiedlem Słonecznym, osiedlem Konstytucji 3 Maja, osiedlem Włókniarzy, osiedlem Mikro, osiedlem Centrum, osiedlem Podgórskim, osiedlem Białym, osiedlem Nowa Bielawa, osiedlem Południowym, osiedlem Kamieniczki czy wreszcie osiedlem Europejskim, którego jeszcze wtedy w Bielawie nie było, gdy był w Bielawie wspomniany ksiądz.
            A swoją drogą to bardzo dziwne, że Wikipedia – wolna encyklopedia, z której zasobów w tym przypadku korzystałem, też podała osiedle XXVlecia PRL bez PRLu. Chyba ktoś z Bielawy wprowadził Encyklopedię w błąd.

            Wiadomość z ostatniej chwili:
            Szok i niedowierzanie, ale i nieukrywana radość. Właśnie dotarł do mnie ostatni numer „Informacje Spółdzielcy” – Biuletyn Spółdzielni Mieszkaniowej w Bielawie nr 3(36) październik 2013, a w nim już na drugiej stronie występuje os. XXV-Lecia PRL. Przeczytałem biuletyn od „deski do deski” i PRL jest, i w środku. Bardzo się wzruszyłem, aż płakało mi lewe oko (lewe, bo Lewica, a Lewica kojarzy mi się jednoznacznie z PRLem).
           


       Okazuje się, że można. Dziękuję pani Redaktor i wszystkim tym z decydentów w Spółdzielni Mieszkaniowej w Bielawie, którzy zareagowali na moje zastrzeżenia w nazewnictwie osiedla XXVlecia PRL.
           
            Będę dalej zabiegał o zmianę nazwy osiedla XXVlecia PRL i mam nadzieję, że zaangażują się w ten temat bardziej ode mnie kompetentni mieszkańcy Bielawy szczególnie Burmistrz  i Rada Miasta następnej kadencji, bo na obecnych liczyć już nie można.



(To ten sam blok - nr 1. Powyżej - 1980 rok)
            
          Już teraz ośmielam się zaproponować nową, neutralną nazwę osiedla – np. osiedle PIĘKNE. Była kiedyś w Bielawie ulica Piękna, może być i osiedle.
            Co tam „Piękne”, niech będzie WSPANIAŁE! Wszak na wspomnianym osiedlu mieszkają wspaniali ludzie, jest zarządzane przez wspaniały Zarząd wspaniałej Spółdzielni Mieszkaniowej w Bielawie, no może za wyjątkiem Rady Nadzorczej.

                                                                                                                

            

2 komentarze:

  1. I like what you guys tend to be up too. This sort of clever work and exposure!

    Keep up the good works guys I've incorporated you guys to blogroll.


    my blog - baterie słoneczne

    OdpowiedzUsuń
  2. Heya are using Wordpress for your blog platform?
    I'm new to the blog world but I'm trying to get started and set
    up my own. Do you need any coding knowledge to
    make your own blog? Any help would be greatly appreciated!


    My web blog - ogrzewanie słoneczne

    OdpowiedzUsuń

Proszę o tematyczne, nie obraźliwe i kulturalne komentarze.