Kulturalne wydarzenie w randze
wydarzenia województwa dolnośląskiego, jakie miało miejsce w Dzierżoniowie w
sobotę 29 listopada 2014 roku, pozostanie dla mnie miłym akcentem mijającego
miesiąca. Radość uczestniczenia wraz z
rodziną w uroczystym wręczaniu nagród na scenie kinoteatru „Zbyszek”, a potem
otwarciu galerii prac artystów uczestniczących w 6. Dolnośląskim Przeglądzie
Plastyki Nieprofesjonalnej, pozostanie we mnie na długie jesienne i zimowe dni.
Znając siebie, opisywanie tego wydarzenia, zapewne zajęłoby sporo miejsca, a i
czasu dla Czytelników, dlatego ograniczę się do opinii członków jury tego
przeglądu, zawartych w katalogu „Walor 2014”.
Artyści wewnętrznej potrzeby
Oglądając efekty
konkursu malarskiego „Walor” organizowanego przez Dzierżoniowski Ośrodek
Kultury – edycja 2014 roku, zdumiewa wyjątkowo wyrównanym poziomem i prawie
powszechną sprawnością warsztatu malarskiego.
Z obrazów, grafik i rysunków
wyraźnie emanuje wiara ich autorów w odwieczne ideały Sztuki, jakimi są: piękno,
dobro, prawda.
Prace przedstawione do konkursu,
generalnie potwierdzają, że ich autorzy nie stracili kontaktu ze współczesnymi
nurtami malarstwa, jak w obrazie Jerzego Dominika Szczesiaka pt. „Jezioro
Wicko”, czy też w obrazie Mariana Wiekiery pt. „Za czym kolejka ta stoi”, ale
jednocześnie obrazy noszą w sobie głęboki humanizm, wartości intelektualne, a
przede wszystkim autentyzm.
Obraz „Park” Jana Zięby wzrusza
idyllicznym klimatem jesiennego, arystokratycznego parku, widzianego oczami
zachwyconego dziecka.
Perfekcyjne ukazane morskie widoki
wykonane przez Adama Pędziwola zachwycają profesjonalizmem warsztatowym.
Mistycyzm i potęga ikon namalowanych
przez Katarzynę Śrutwę zmusza widza do pochylenia się nad potęgą wiary
wczesnego chrześcijaństwa. Analogie i związki z bułgarskim sposobem pisania
ikon unowocześniono przez malarskie potraktowanie dużych plam barwnych.
Dynamika rytmów pni brzóz w
„Brzozowej impresji” Kazimiery Dymek nasuwa przypuszczenia o ewolucji artysty w
kierunku malarstwa intelektualnego, czysto abstrakcyjnego.
W twórczości amatorskiej częstym
tematem jest pejzaż. W obrazie Marka Cieśli „Toskania” wibruje radość z
przebywania w toskańskim krajobrazie, rozdrganie gorącego powietrza i zachwyt.
Radość życia i zachwyt, ale w tym
wypadku nad czystymi, świeżymi barwami ujmuje widza w obrazach Anny Mari
Sanockiej.
Dogmaty ewangeliczne, malarsko
przekazywane w cyklu „Ocalenie sprawiedliwych” Barbary Lange najbardziej
usytuowane są w realiach ludowej wrażliwości religijnej, z jej bezwzględnością
prawd wiary, winy i kary, ale… konwencji plastycznej Pogranicza Czesko –
Polskiego z początku XX wieku.
Praca Doroty Cieśli pt. „Czekam na
Ciebie” zwraca uwagę znajomością symboliki kolorów i abstrakcyjnym przekazem
nastroju oczekiwania na bliskość.
Akwarela wykonana przez Bogumiłę
Wiernicką „Kolorowa ulica” namalowana została jak genialne malarskie obrazki Paula
Cezanne, z dużym wyczuciem klimatu małego miasteczka?, wioski? Z lekkością,
prostotą i umiejętnością stosowania techniki farb wodnych.
Gratuluje wszystkim uczestnikom
talentu, wrażliwości, umiejętności warsztatowych. Życzę wielu sukcesów w
poznawaniu Siebie poprzez malarstwo. Życzę również cierpliwości i pracowitości,
bo jak mawiał Jerzy Duda–Gracz”… żeby zostać artystą malarzem i przekazać
całego siebie w obrazach, malować trzeba od rana do wieczora do końca swoich
dni”
Alicja Młodecka
Zgromadzone
prace na tegorocznym 6. Dolnośląskim Przeglądzie Plastyki Niekonwencjonalnej
stanowią imponujący zestaw dzieł o bardzo bogatym i zróżnicowanym charakterze.
Ekspozycja ta godna jest szerszej refleksji socjologicznej - bowiem przez
wrażliwość artysty można zobaczyć; tak stan emocjonalny całego społeczeństwa
jak i własne wzruszenia, zachwyty i pragnienia twórców. Obok refleksji głęboko
mistycznej pojawia się nostalgia i cień goryczy codziennego bytowania, a nade
wszystko piękno natury w jego niezmiennym bogactwie. Dostrzegając tak szeroką
gamę rozwiązań artystycznych – zespół jurorów odrzucił preferencję
jakichkolwiek kierunków lub technik i podjął decyzję o równorzędności dzieł
posiadających szczególny wyraz artystyczny. Na podkreślenie zasługuje
konstruktywna i pełna wzajemnego zrozumienia praca jury.
Szczególne
słowa uznania kieruję do organizatorów przeglądu, którzy z dużym
zaangażowaniem, bardzo sprawnie zrealizowali to zdarzenie artystyczne, stanowiące
istotny wkład w dorobek kultury naszego regionu.
Andrzej Żarnowiecki
Bardzo
zachęcam do obejrzenia wystawy ,będącej zwieńczeniem 6. Dolnośląskiego
Przeglądu Plastyki Nieprofesjonalnej – Walor 2014. Polecam szczerze, gdyż sam
uległem bogactwu form i treści oraz bardzo wysokiemu poziomowi warsztatowemu
zgłoszonych do przeglądu prac. Autorów (szczególnie tych wyróżnionych)
charakteryzuje iście profesjonalna metodyka postępowania w akcie twórczym. Nie
ograniczają się bowiem tylko do spontanicznego, radosnego działania, lecz
starannie dobierają środki dla uzyskania klarowności przekazu. Narzucają sobie
szereg ograniczeń polegających , np. na zawężaniu gamy kolorystycznej,
eliminowaniu elementów nieistotnych itp. Nie chcą być jedynie odtwórcami
rzeczywistości, lecz jej kreatorami. Autorów biorących udział w bieżącym
przeglądzie cechuje spontaniczność i niecierpliwość inicjujące potrzebę
malowania, ale wzięte w karby precyzyjnego określania treści przekazu oraz jego
odbiorcy.
Gwarantuję,
że zwiedzając wystawę nie ograniczycie się Państwo do powierzchownych ocen:
„ładne – brzydkie”, lecz zakiełkuje w waszej świadomości szereg refleksji i
pytań. A odpowiedzi zależeć będą tylko od Państwa aktywności i chęci wniknięcia
w świat artystów, których prace będziecie oglądać.
Cyryl Bartkowiak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Proszę o tematyczne, nie obraźliwe i kulturalne komentarze.