Zajmując miejsce w ławce, zawsze bacznie sprawdzam, aby nie usiąść tam, gdzie nie dane będzie mi skupić się podczas Mszy św., a chodzi mi szczególnie o młodzież, ale również o innych wyróżniających się swoim zachowaniem parafian. Minąłem ławkę, w której pani ostentacyjnie żuła gumę. Jak usiądę przed nią, to tego widział nie będę. Ponieważ o 12:30 zbyt wielu wiernych nie ma w kościele, to i ja w ławce byłem pierwszy, siadając dla porządku na samym jej końcu w środkowej nawie. Nie bardzo dosłyszałem odpowiedzi na pytanie ks. Łukasza: „– Jakie imię wybraliście dla swojego dziecka?”, ale w orszaku naliczyłem czworo dzieci w tym część w wózkach. Na pewno była jedna dziewczynka i trzech chłopców, co ks. Łukasz w Niedzielę Dobrego Pasterza nie omieszkał wykorzystać do zachęcenia ich do kapłaństwa. O kapłaństwie, w tym o przygotowaniu do kapłaństwa, mogliśmy usłyszeć również od alumnów Świdnickiego Seminarium Duchownego, którzy zagościli dzisiaj do naszej parafii dzieląc się z nami swoim świadectwem wiary i powołania. Te wspomniane wózki odegrały również znaczącą rolę w końcowej części liturgii.
Jeśli rzadko chodzi się do kościoła,
albo nie chodzi się wcale, to jeśli już w kościele się znajdzie, najgorzej jest
usiąść w pierwszej ławce. Nie bardzo wtedy wiadomo, kiedy siedzieć, kiedy
stać, a kiedy klęczeć. Czasami sam celebrans podpowie i wtedy jest dobrze, ale jeśli nie
podpowie, to bywa z tym uczestnictwem we Mszy św. na stojąco, siedząco i klęcząco czasem
dziwnie.
Fotografowie oczywiście być muszą, a
najlepiej po kilku z rodziny, bo zawsze dwa tysiące zdjęć to nie to co tysiąc,
albo jeszcze gorzej, tylko pięćset.
Przede mną siedział jakiś chyba
dziany gościu w rozpiętej marynarce, z rozkraczonymi nogami z butami na
klęczniku. Koło niego chyba jakiś pradziadek, ale dobrze jeszcze trzymający się
i bardzo zainteresowany naszą piękną świątynią, bo ciągle coś pokazywał i do
tego młodszego gościa komentował mu do ucha, choć ten jakoś zainteresowania
niczym nie przedstawiał. Liturgią zresztą też nie. Chyba goście.
Do mojej ławki dosiadło się bardzo
szanowane w Bielawie małżeństwo z dzieckiem w niewątpliwie trudnym wieku, może trzecia
gimnazjum, które miałem dość blisko siebie. Chłopak nudził się okropnie, do
tego stopnia, że oparł się łokciami na kolanach, z nogami na klęczniku,
podpierając znudzoną głowę. Na: „- Przekażcie sobie znak pokoju”, przytulił się
do mamusi, nikogo więcej nie widząc. Właściwie to nic nie stało na
przeszkodzie, żeby sobie wziął do poczytania w kościele lekturę szkolną, to chociaż z tego
byłby jakiś pożytek.
Ale dalej nie będę już wymieniał
różnych dziwacznych zachowań w kościele w dniu dzisiejszym, bo jeszcze zostanę
posądzony o dewotyzm.
Podczas ceremonii udzielanie Chrztu
Św., znalazło się jeszcze jedno dziecko, a więc razem było pięcioro
dzieciaczków. Co jakby nowe, a może po prostu nowe tylko dla mnie, to to, że
przed ołtarzem była chrzcielnica, nad którą chrzczone były dzieci. I pomyśleć,
że jednak jakieś zmiany w naszym kościele parafialnym mają miejsce i są możliwe.
I to odbieram z uznaniem.
Dość zaskakująco zabrzmiało imię
dziecka podczas chrztu – Mieszko. „ – Mieszko, ja ciebie chrzczę…”. Powiało 966
rokiem i chrztem Polski. Ciarki na grzbiecie były usprawiedliwione. I to imię
jedynej dziewczynki – Zuzanna. Marzę już od dziewięciu lat, aby moja wnuczka
miała takie imię, choć Małgorzata, Hanna, Liliana i Nela – też ładne. Może
Zuzanny doczekam wśród prawnuków?
Podczas udzielania Komunii św.
wspomniane wózki, stojąc po jednej i drugiej stronie przy ławkach w głównej
nawie, przyblokowały skutecznie przejście do balustrady. Doszło do takiej
sytuacji, że ksiądz i diakon stali, czekając na komunikujących, a nie chodzili
udzielając Komunii. To tak właśnie, jak w mojej propozycji onegdaj.
W sumie było sympatycznie.
I ten życiodajny deszcz w czasie
liturgii i po niej. Wszystko będzie rosło. A młodzi chrześcijanie niech rosną
również - na chwałę Pana Boga, Kościoła, ojczyzny i rodziny.
Panie Bolesławie! może to posądzenie o "dewotyzm" nie było by takie straszne. :)
OdpowiedzUsuńAdoro te devote (łac. Kłaniam Ci się nabożnie) – jeden z łacińskich średniowiecznych hymnów eucharystycznych przypisywany św. Tomaszowi z Akwinu.