23 sierpnia 2015

Krzywa wieża w Bielawie

 

  Mają swoją Krzywą Wieżę Ząbkowice Śląskie, to i my też mieć możemy. Co prawda nie jest to taka wieża, na którą można wchodzić, ale oglądać i podziwiać – już tak. A właściwie to może nawet nie wieża, a raczej wieżyczka, ale skoro krzywa, to uroku tej krzywizny odbierać jej nie należy.
            To mała wieża na naszym parafialnym kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Właśnie jest w trakcie remontu po zeszłorocznych jeszcze wichurach wycenionym na 80 tys. złotych. No i ten remont widać, bo nawet błyszczy się nową, miedzianą blachą.
   Już od wielu lat zauważałem, że ta mała wieża jest chyba krzywa, no, ale przecież nie będę tego zgłaszał, bo to chyba wszyscy widzą. Co prawda to skrzywienie może wynikać z mojego „skrzywienia”, jakby ktoś chciał powiedzieć, albo chociaż pomyśleć, ale moje spostrzeżenie podzielił jeden z członków Rady Parafialnej, który bez mojej sugestii sam poinformował mnie o prostowaniu wieży przy okazji jej remontu.
            Być może wieża jest już faktycznie naprostowana, tylko ja ciągle nie mogę tego dostrzec, ale jeśli nie naprostowana, mimo wszystko, to naprostować z pokryciem blachą już chyba będzie trudniej.
          W każdym bądź razie – okazja ku temu była. A może ma być krzywa? Przecież nie wszystko co jest proste, jest ciekawe.

6 komentarzy:

  1. Ciekawy artykuł. dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  2. kilka razy widziałem jak górna część małej wieży rusza się na wietrze. Tak samo jest z koroną umocowaną na dużej wieży podczas wiatrów.

    OdpowiedzUsuń
  3. A co z remontem pokrycia dachu dużej wieży?
    Wiadomo coś? Przy remoncie dobrze by było naprawić koronę na kościele.

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdy przed laty pracowałem w ZPL"WALIM",to często z majstrami z tkalni obserwowaliśmy zakładowy
    komin.Zawsze poderwali jakiegoś naiwniaka i sprzeczali się przy nim,ile odchyla się od pionu w czasie wiatru(komin murowany.Zaczynali od 1 cm kończyli na 1 metrze.Potrafili wysłać jednego takiego po tlen...z workiem,tam już wiedzieli o co chodzi i załadowali mu szlaki z kotłowni.
    Po likwidacji zakładu firmy telekomunikacyjne zamontowały na tym kominie kilka anten,gdy zaczął
    się odchylać od pionu szybko je usunęli.
    walbrzych.naszemiasto.pl/archiwum/komin-strachu,806572,art,t,id,tm.html

    No i runął,a zbrojony wieniec z wierzchołka komina zrobił metrowej głębokości lej i wpadł do rzeki.
    Popękały ściany w najbliższym budynku.
    walbrzych.naszemiasto.pl/archiwum/na-koszt-wlascicieli,951234,art,tid,tm.html

    Spójrzmy na ciąg cyfr:1,2,3,4,5,6...

    Gdzie ukryła się siódemka? Na pierwszy rzut oka w podanym ciągu siódemki nie ma.
    Ale jeśli przyjrzymy się jeszcze raz:

    1,2,3,4,5,6,7...

    ...cyfrę siedem dostrzeżemy z łatwością.
    Jak to się dzieje? To tylko prosty przykład na iluzyjność pewnych danych matematycznych.Sztuczka
    arytmetyczna wykorzystująca właściwości ludzkiego mózgi i wzroku.
    Podobna sytuacja jest z Trójkątem Bermudzkim.Spójrzcie na mapę-nie ma go-znikł!
    Przepadł jak ta eskadra bombowców z Jankesami w 1945 roku.
    To może wieża kościelna jednak jest prosta,i oby nie znikła:)

    Ten ile wychyla się od pionu?
    www.youtube.com/watch?v=NvIZDBYVKVE
    Henryk

    OdpowiedzUsuń
  5. WItam Panie Bolesławie. mam pytanie czy wie Pan co jest za witrażami za portalem z Matką Boską w wieży? Wydaje mi się że jest tam jakieś pomieszczenie. być może ktoś wie do czego ono służyło. Dokładniej precyzując chodzi mi o miejsce znajdujące się nad kruchtą.

    OdpowiedzUsuń

Proszę o tematyczne, nie obraźliwe i kulturalne komentarze.