Strony

20 września 2015

Ronda, tunele, autostrady...

     Może doczekamy budowy tunelu pod Górami Sowimi. Podobno Niemcy do budowy takiego tunelu byli już przygotowani, zabrakło funduszy i wybudowano linię kolejową przez Srebrną Górę. Tunel miał być bity z Ludwikowic Kł. i Pieszyce/Kamionki.
Być może od strony Ludwikowic Kł. wlot byłby pod małą niezalesioną górką Finkel Bubel, w której wykute były cztery sztolnie badawcze.


       Najdłuższy tunel świata w kantonie Ticino-Gothard Base Tunnel(GBT), to tunel kolejowy w sercu szwajcarskich Alp. Szwajcarzy zdecydowali się w referendum wydać miliardy franków szwajcarskich na ten projekt. Przy długości trasy 57 km i łącznie 151,84 km, jest to najdłuższy tunel kolejowy na świecie, dłuższy od japońskiego Seikan.
Głównym celem tunelu jest zwiększenie całkowitej przepustowości przez Alpy, zwłaszcza w transporcie towarów, w szczególności między Niemcami i Włochami.
     Zwłaszcza chodzi o przeniesienie transportu na kolej, aby zmniejszyć szkody dla środowiska, jakie powoduje coraz większa liczba samochodów ciężarowych. Dodatkową zaletą tego tunelu jest skrócenie czasu przejazdu pasażerów pociągów z Zurychu do Mediolanu do 1 godz., a z Zurychu do Lugano 1,40 godz. Projekt składa się z dwóch równoległych tuneli jednotorowych. Jest to część projektu Alp Transit, znany także jako New Railway Link Alps (NRLA), który obejmuje Lotchsberg Tunel między kantonami
Berno i Valais oraz budowany Ceneri Tunel. W GBT będą mogły poruszać się pociągi dużych prędkości(200km/h) i ciężkie pociągi towarowe. Całkowity koszt projektu to 9,8 franków. W 2016 roku tunel GBT po trwających rok czasu testach zostanie oddany do użytku (budowa trwała 20 lat).

Przy budowie GBT zastosowano najnowsze technologie. Do wiercenia użyto wkrętacza "Papcio Chmiel". Używany on jest tylko do wiercenia twardych skał, miękkie trzeba było odstrzelić.
      Ogromną przeszkodą sprawiającą dużo problemów były podziemne strumienie z topniejących śniegów i lodowców. Tunel jest najbezpieczniejszym i najnowocześniejszym rozwiązaniem technicznym (kolejowym) w Szwajcarii.
    Tunel będzie doskonale prosty, bez żadnych zakrętów. W dniu otwarcia, które przewidziane jest na czerwiec 2016 r. wyruszą dwa pociągi jeden z Lugano, a drugi z Zurichu.
      I świetny film o tym cudzie techniki:


www.youtube.com/watch?v=QaTN_R1b00I

Henryk. Pozdrawiam!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę o tematyczne, nie obraźliwe i kulturalne komentarze.