EWANGELIA
Mk 14,
12-16. 22-26 Ustanowienie
ofiary Nowego Przymierza
Słowa Ewangelii według świętego Marka
W
pierwszy dzień Przaśników, kiedy ofiarowano Paschę, zapytali Jezusa Jego
uczniowie: «Gdzie chcesz, abyśmy poszli poczynić przygotowania, żebyś mógł
spożyć Paschę?»
I posłał dwóch spośród swoich uczniów z tym poleceniem: «Idźcie do miasta, a spotka się z wami człowiek, niosący dzban wody. Idźcie za nim i tam, gdzie wejdzie, powiedzcie gospodarzowi: „Nauczyciel pyta: Gdzie jest dla Mnie izba, w której mógłbym spożyć Paschę z moimi uczniami?” On wskaże wam na górze salę dużą, usłaną i gotową. Tam przygotujcie dla nas». Uczniowie wybrali się i przyszli do miasta, gdzie znaleźli, tak jak im powiedział, i przygotowali Paschę.
A gdy jedli, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dał im mówiąc: «Bierzcie, to jest Ciało moje». Potem wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie dał im, i pili z niego wszyscy. I rzekł do nich: «To jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana. Zaprawdę powiadam wam: Odtąd nie będę już pił z owocu winnego krzewu aż do owego dnia, kiedy pić go będę nowy w królestwie Bożym».
Po odśpiewaniu hymnu wyszli w stronę Góry Oliwnej.
I posłał dwóch spośród swoich uczniów z tym poleceniem: «Idźcie do miasta, a spotka się z wami człowiek, niosący dzban wody. Idźcie za nim i tam, gdzie wejdzie, powiedzcie gospodarzowi: „Nauczyciel pyta: Gdzie jest dla Mnie izba, w której mógłbym spożyć Paschę z moimi uczniami?” On wskaże wam na górze salę dużą, usłaną i gotową. Tam przygotujcie dla nas». Uczniowie wybrali się i przyszli do miasta, gdzie znaleźli, tak jak im powiedział, i przygotowali Paschę.
A gdy jedli, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dał im mówiąc: «Bierzcie, to jest Ciało moje». Potem wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie dał im, i pili z niego wszyscy. I rzekł do nich: «To jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana. Zaprawdę powiadam wam: Odtąd nie będę już pił z owocu winnego krzewu aż do owego dnia, kiedy pić go będę nowy w królestwie Bożym».
Po odśpiewaniu hymnu wyszli w stronę Góry Oliwnej.
Oto
słowo Pańskie.
Kilka słów o Słowie: legan.eu
KOŚCIÓŁ
PRZYPOMINA OSTATNIĄ WIECZERZĘ
We mszy św. Kościół czyni to, co Pan
uczynił wieczorem przed swą śmiercią. Przykazał: „to czyńcie na moją pamiątkę”
(Łk 22, 19; 1 Kor 11, 23-25).
„Wspominanie” i „pamięć” są w
judeochrześci-janskim rozumieniu czymś więcej niż tylko nieza-pominaniem, czymś
więcej niż „piękną pamiątką”, do której chętnie się powraca. „Wspominanie”
oznacza, że Bóg czyni przeszłość wciąż żywą teraźniejszością, która nas w
siebie wciąga. W ten sposób Ostatnia Wieczerza Jezusa jest obecna w każdej mszy
św.
Wierzący gromadzą się wokół stołu -
ołtarza. Całemu zgromadzeniu przewodniczy kapłan. Odmawia on z upoważnienia
Chrystusa i w imieniu zgromadzonych wielką modlitwę dziękczynną - modlitwę
eucharystyczną - wraz ze słowami wspominania Ostatniej Wieczerzy. Wymawia przy
tym nad chlebem i winem słowa, wypowiedziane przez Jezusa: „To jest ciało moje
- to jest krew moja” (przeistoczenie). Zgromadzeni potwierdzają swą wdzięczność
mówiąc: „Amen” i odmawiając „Ojcze nasz”. Następnie kapłan i wierni przyjmują
święty chleb, Ciało Chrystusa. Ta wspólna uczta jest nie tylko przypomnieniem
Ostatniej Wieczerzy, ona jest wspólnotą stołu i ofiary z ukrzyżowanym i
zmartwychwstałym Panem, a zarazem zapowiedzią uczty weselnej, uczty pełnej
radości, o której Jezus mówi w wielu swoich przypowieściach.
Ewangelie nie opisują w szczegółach
Ostatniej Wieczerzy. Wiemy tylko, jak wyglądała żydowska uczta paschalna. Był
to uroczysty posiłek z chlebem i winem, ze śpiewem i modlitwami oraz ze
spożywaniem baranka paschalnego. To, co Ewangelie mówią, jest nowe i nieznane:
Jezus łamiąc chleb i podając go uczniom powiedział: „Bierzcie, to jest Ciało
moje” (Mk 14, 22). Są to niesłychane słowa. Podając kielich powiedział: „To
jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana” (Mk 14, 24). Te
niezwykłe słowa Jezusa wskazują na Jego „wydanie się”, prowadzące aż do śmierci
na krzyżu. We mszy św. - Eucharystii - uobecnia się nie tylko Ostatnia
Wieczerza, lecz staje się obecny On sam, całe Jego życie i Jego śmierć „za
wielu” na krzyżu.
Liturgia posługuje się wieloma modlitwami eucharystycznymi. Niezmienione
pozostają w nich słowa kapłana wypowiadane nad chlebem i winem. Są to słowa
samego Jezusa:
Bierzcie i jedzcie z tego wszyscy: To jest bowiem Ciało moje, które za was będzie wydane.
Bierzcie i pijcie z niego wszyscy: To jest bowiem kielich Krwi mojej nowego i wiecznego przymierza, która za was i za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów. To czyńcie na moją pamiątkę.
Bierzcie i jedzcie z tego wszyscy: To jest bowiem Ciało moje, które za was będzie wydane.
Bierzcie i pijcie z niego wszyscy: To jest bowiem kielich Krwi mojej nowego i wiecznego przymierza, która za was i za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów. To czyńcie na moją pamiątkę.
Ostatnia Wieczerza: Pożegnalna uczta Jezusa z uczniami w noc poprzedzającą Jego śmierć. W
Kościele katolickim msza św. stanowi pamiątkę i uobecnienie tej uczty.
Manna: Według Księgi Wyjścia (16, 4. 15) „chleb z nieba” zesłany Izraelitom
podczas ich wędrówki przez pustynię. Właściwie oznacza pełne zdziwienia
pytanie: man-hu? (Co to jest?). Jadalne ziarno przypominające
ryż. W Kościele wyrazem tym określa się Chleb eucharystyczny (zob. Nie
troszczcie się lękliwie).
Pascha: Święto żydowskie na „pamiątkę” uwolnienia z niewoli egipskiej, obchodzone
w czasie wiosennej pełni księżyca.
Łamanie chleba: Podczas uczty żydowskiej ojciec rodziny dzieli chleb - tak uczynił
również Jezus w czasie Ostatniej Wieczerzy. W Kościele pierwotnym określano tym
mianem prawdopodobnie całą mszę św. (Dz 2, 42). Zwyczaj łamania chleba podczas
mszy św. zachował się do dnia dzisiejszego.
Modlitwa eucharystyczna: Stanowi centralny punkt mszy św. Modlitwa uwielbienia i
dziękczynienia rozpoczyna się prefacją, a kończy odmówieniem „Ojcze nasz”. Jest
ona uwielbieniem Bożych czynów w Jezusie Chrystusie.
Konsekracja -
przeistoczenie: Pomimo wielu prób
uznania za przenośnię słów Jezusa: „To jest Ciało moje”, „To jest Krew moja”
wyrażenie to oznacza, że podczas mszy św., na mocy słów Jezusa i na mocy Jego
polecenia, chleb i wino przemieniają się w Jego Ciało i Krew, nie zmieniając
swej widzialnej postaci. Sobór trydencki (1545-1563) stwierdza, że w
„sakramencie świętej Eucharystii, po konsekracji chleba i wina, Pan nasz Jezus
Chrystus, prawdziwy Bóg i prawdziwy Człowiek, prawdziwie, rzeczywiście i
substancjalnie znajduje się pod postacią owych widzialnych rzeczywistości”.
Komunia: Część mszy świętej, w której wierni przyjmują Eucharystię (uczta).
Jest to również określenie pokarmu i napoju samej Eucharystii (przyjmowanie
Komunii).
Ciało i Krew: W Biblii wyrażenia oznaczające całość ziemskiego bytowania człowieka
(np. Syr. 17, 31 albo Mt 16, 17), a nie części jego ciała.
Ciało: W Biblii nie znajdujemy rozróżnienia między ciałem a duszą człowieka.
Człowiek jest niepodzielny. Ciało to „cały” człowiek - taki jaki żyje i działa.
„To jest moje Ciało” oznacza „To Ja jestem”.
Krew: Uważana jest w Biblii (jak i prawie we wszystkich starożytnych
religiach) za siedlisko życia. „To jest moja Krew” oznacza „To jest moje życie,
które oddaję za was” - „To Ja jestem”.
Czytelnia
4 czerwca
Święty Piotr z Werony, prezbiter i
męczennik
Piotr urodził się w Weronie pod koniec XII stulecia, w rodzinie
dotkniętej wpływami katarów. Studiując w Bolonii, zetknął się z dominikanami.
Postanowił do nich dołączyć; stało się to być może jeszcze za życia św.
Dominika Guzmana. Jako dominikański kaznodzieja Piotr działał w Mediolanie
(1232-1234), Vercelli (1238), Rzymie (1244) i Florencji (1245). W tej
ostatniej kontaktował się z siedmioma założycielami serwitów. Konfraternie
mariańskie z Mediolanu, Florencji i Perugii uważały go za swojego założyciela.
Głosząc kazania przeciw innowiercom, Piotr działał następnie w Mantui, Pawii, Cesenie i Bergamo. W 1236 r. został przeorem w Como. Podobne urzędy piastował w Asti (1248-1249) i Piacenzie (1249-1250). Podczas pobytu w Asti zajął się założeniem klasztoru dominikanek w Mediolanie. W czerwcu 1251 r. papież Innocenty IV, przebywając w Lombardii, opowiedział Piotrowi, jak wielkie jest zagrożenie herezją. Mianował Piotra inkwizytorem dla okręgów Mediolanu i Como. Jako taki dominikanin nigdy nie uczestniczył w procesach. W Niedzielę Palmową 1252 r. obwieścił publicznie, że podejrzani o herezję mają w określonym czasie wyraźnie zadeklarować swe posłuszeństwo wobec Kościoła. W czasie, gdy powracał z Como do Mediolanu, został napadnięty na drodze przez dwóch heretyków i zamordowany przez jednego z nich. Nie mogąc mówić, w chwili śmierci wypisał swą krwią na ziemi pierwsze słowa symbolu wiary - Credo. Jego zabójca, Karino, nawrócił się, wstąpił do Zakonu Kaznodziejskiego i został bratem konwersem; umarł w opinii świętości. Innocenty IV ogłosił Piotra świętym już w rok po jego męczeńskiej śmierci. Jego ciało znajduje się w bazylice Santo Eustorgio w Mediolanie. Początkowo jego wspomnienie przypadało na 29 kwietnia; obecnie obchodzone jest 4 czerwca, w rocznicę przeniesienia jego relikwii (w 1340 r.). Piotr z Werony to pierwszy męczennik Zakonu Dominikańskiego. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Proszę o tematyczne, nie obraźliwe i kulturalne komentarze.